fbpx
Dét skal du være opmærksom på, når du vælger forlag

1. Det handler ikke kun om pengeEt godt match mellem forfatter og forlag handler lige så meget om kemi som […]

10 (gode) spørgsmål til redaktøren

På forlaget får vi rigtig mange gode spørgsmål, men også rigtig mange af de samme spørgsmål. Det er klart, for […]

𝗨𝗱𝗴𝗶𝘃 𝗲𝗻 𝗯𝗼𝗴 𝗼𝗴 𝘀𝘁𝘆𝗿𝗸 𝗱𝗶𝗻 𝘃𝗶𝗿𝗸𝘀𝗼𝗺𝗵𝗲𝗱𝘀 𝗯𝗿𝗮𝗻𝗱

Der er så mange gode grunde til at udgive en bog! Har du en virksomhed inden for et særligt område? […]

Vi er nået 2022 – er det i år, du endelig udgiver dit værk?

Går du med en drøm om at få udgivet de sirligt skrevne ord, som du har gemt væk i skuffen […]

Vi markerer advent med en adventskonkurrence hver søndag!

Hos HISTORIA fejrer vi julen hele december! Hver søndag i advent udlodder vi forskellige præmier til vores følgere. Hvis du […]

Så holder vi BLACK WEEK på historia.dk

I perioden fra fredag den 19. november til og med fredag den 26. november kører vi med 25% rabat på […]

Det er god stil at citere korrekt

Når du citerer kilder eller refererer til andre værker, er der ganske klare og simple regler for hvad man bør […]

BOGFORUM 2021

HISTORIA deltager som vanligt i årets Bogfest i Bella Center fra fredag den 5. november til søndag den 7. november. […]

Et værk eller et foto?

Hvad er forskellen på fotografiske værker og fotografiske billeder? Når vi udgiver en bog med billeder, skal man på forhånd […]

Har du brug for redaktionel sparring?

Redaktionel sparring Er du færdig med første manuskriptudkast til din bog? Eller har du brug for sparring til at komme […]

Søg
Generic filters

Din professionelle partner 
- fra idé til udgivelse!

Din professionelle partner - fra idé til udgivelse

10 (gode) spørgsmål til redaktøren

På forlaget får vi rigtig mange gode spørgsmål, men også rigtig mange af de samme spørgsmål. Det er klart, for hver person vil gerne vide, hvordan udgivelsesprocessen fungerer.

Mange spørgsmål besvares i vores fine forfatterhåndbog, men herunder dykker vi lidt dybere ned i, hvad du bør være opmærksom på, når du springer ud i forfatterskabet. 

1: Hvorfor skal jeg vælge HISTORIA?

HISTORIA er et anderledes forlag fordi vi gør tingene på en lidt anden måde end f.eks. Gyldendal. Spørgsmål som “hvordan undgår jeg at ende i bunden af bunken med ulæste manuskripter” og “hvordan fanger jeg forlagets opmærksomhed” er derfor ikke så hyppige. Vi giver nemlig alle en chance for at udgive deres værk mod, at de selv finansierer udgivelsen. Af samme årsag giver vi alle værker en værdig gennemgang, og det eneste afslag, du vil opleve hos os, vil være, at dit værk enten ikke er sammenhængende, og derfor ikke er klar til udgivelse (som vi i de fleste tilfælde vil tilbyde at hjælpe med), eller at vi har så mange projekter i gang, at der opstår ventetid. I værste tilfælde vil der være et par måneders ventetid, inden vi kan tage hånd om dit værk. 

Når det er sagt, er det altid vigtigt at skrive et stærkt følgebrev til redaktionen, når du sender dit manuskript til vurdering. Læs om, hvordan du skriver et godt følgebrev her.

2: Hvor lang tid tager udgivelsesprocessen?

Afhængigt af hvor travlt vi har, og hvor meget redaktionel sparring og korrekturlæsning dit specifikke værk har brug for, kan udgivelsesprocessen tage alt fra et par uger til nogle måneder. Det siger sig selv, at jo mere gennemarbejdet dit værk er, når vi modtager det, jo hurtigere kan vi sende til tryk. Som udgangspunkt skal du altid huske, at jo længere udgivelsesprocessen er, jo dyrere bliver den også. Derfor anbefaler vi altid, at du får sparring og korrekturlæsning "med hjemmefra", så du ikke er den eneste, der har lagt øjne på værket, før du sender det ind til os. Det sparer processen for meget tid og mange penge.

Jo mere gennemarbejdet dit værk er, jo billigere og hurtigere bliver udgivelsesprocessen. Det siger sig selv! 

3: Behøver jeg redaktionel sparring?

Det er ikke alle, der vælger at få redaktionel sparring, og det handler som regel om det økonomiske aspekt. Hvis du ser på slutresultatet, er pengene dog godt givet ud. Et godt gennemarbejdet værk vil høste ros hos anmelderne og pressen vil meget hellere omtale det. Jo mere omtale værket får, jo flere mennesker vil købe din bog. Det betyder, at redaktionel sparring kan være lig med større chance for indkomst.

Læs mere om redaktionel sparring.

Kend dine styrker og svagheder

Der er ydmyghed forbundet med forfatterskabet. Dermed ikke sagt, at du ikke bør rose dig selv for det arbejde, du lægger i det, for det skal du! Men samtidig er det en gammel kending, at man bliver blind på sin egen tekst. Det er derfor vigtigt, at du er bevidst om dine egne blinde punkter og får andre til at læse dit værk, så de kan hjælpe dig med at få øje for, hvor du vakler. Derfor skal du også bruge en læser, der er villig til at være hudløst ærlig. Det betyder ikke, at de skal være uhøflige, men blot villige til at påpege punkter, som du kan arbejde videre med.

I manges tilfælde vil denne person være din redaktør, og som forlag søger vi altid at skabe den bedste dialog for samarbejdet, hvilket kræver, at du som forfatter er åben over for kritik. Ellers kan det blive en lang og smertefuld proces. Vi er her ikke for at kritisere, men for at hjælpe dig med at formidle dit værk bedst muligt til din målgruppe. Det er denne sparringsproces, der i sidste ende skal hjælpe din bog til at blive solgt.

Show, don't tell - sig det med handlinger!

Læs om, hvordan du gør din tekst mere levende

Når det gør ondt at få kritik

Mange forfattere anser deres værk som meget personligt og sårbart. Det kommer fra hjertet, og de har derfor svært ved at rumme kritik. Som redaktør ser vi det dog ikke som kritik så meget som en hjælp. Vi gør en dyd ud af at sætte os i forfatterens såvel som læserens sted. Vi søger at finde forbindelsen mellem de to og gøre den så tydelig og stærk som muligt. Tænk på din historie som broen mellem to bredder. Vi ved, hvor meget glæde broen (bogen) kan skabe, men den vil kun frustrere og skuffe, hvis den er ujævn og sjusket bygget. En ustabil bro (eller en sløset tekst) risikerer, at læserne enten stopper inden de er halvvejs, eller at de slet ikke bevæger sig ud på eventyret. Men det er vist nok metaforer for nu.

Vores pointe er, at redaktionel sparring hjælper dig med at fastholde dine læsere. Sparringsprocessen er derfor ikke til for at fjerne din stemme eller dit personlige udtryk fra værket, men derimod sparrer vi med dig for at tydeliggøre dit præg og eliminere støj, som hurtigt kan drukne enhver dygtig forfatter i alt for mange lange beskrivelser og sløve plotpunkter. 

4: Hvor færdigt skal mit manuskript være, når jeg tager kontakt til forlaget?

Vi anbefaler, at dit manuskript er så langt, som du kan tage det, når du kontakter os. Det betyder, at det bør være skrevet færdigt, gennemarbejdet og korrekturlæst. Hvis du er for ivrig efter at tage fat i forlaget, før din bog er færdig, bliver processen hurtigt dyr, og du kan derfor spare penge ved at give dit værk ekstra tid og opmærksomhed hjemmefra.

En rigtig god idé er at gøre brug af såkaldte “beta-læsere” inden du kontakter forlaget. Det kan være folk, du kender eller finder til at læse dit manuskript igennem, inden du sender det ind til professionel gennemgang. Helt essentielt er, at dine beta-læsere er i din målgruppe. Du kan altså ikke bruge tante Anna som beta-læser, hvis din bog henvender sig til drenge på 12 år. Hvis du skriver en børnebog, kan du med fordel læse højt for dine egne eller andres børn for at få deres reaktion. Keder de sig? Råber de på et kapitel mere, når du lukker bogen? Forstår de meningen med karakterens handlinger? Jo mere feedback du får på dit værk, inden du udgiver det, jo bedre chancer har du for at ramme guldåren med en bestseller, fordi du giver dit publikum, hvad de ønsker. Her vil vi også understrege vigtigheden af, at dit samarbejde med beta-læseren er på et ærligt grundlag. Hvis de ikke er villige til at pointere plothuller (eller du ikke er åben for kritik), mister samarbejdet sin funktion og kan være ligemeget.

5: Kan jeg få hjælp til at skrive mit manus færdigt? 

Ja, absolut. Vi tilbyder flere former for hjælp.

Redaktionel sparring bruges til færdigskrevne manuskripter, der har brug for en kærlig hånd til plotpunkter, indholdsmæssige udfordringer og kringlede formuleringer.

Hvis hele kapitler mangler, eller der er dele at din historie, som slet ikke er skrevet endnu, tilbyder vi ghostwriting (“spøgelsesskrivning”). Det betyder, at redaktøren skriver i dit navn, men sparrer med dig undervejs. Du er stadig idé-maskinen, men du nedfælder ikke ordene selv. Denne form for redaktørarbejde er ofte brugt i forbindelse med biografier, hvor folk med en interessant livshistorie, der ikke selv er stærke forfattere, får formidlet deres historie. 

6: Hvad koster det at få udgivet en bog?

Prisen afhænger af, hvad det er for en bog. Nogle spørgsmål, du skal tage stilling til, er:

  • Skal bogen illustreres?
  • Er der mange billeder?
  • Skal det være farvetryk?
  • Skal det være hardback?
  • Hvor meget sparring skal du bruge?
  • Hvor mange timers korrekturlæsning ligger der i bogen?

Alt dette vejes op i kontrakten, som vi udarbejder sammen med dig. Mange er ivrige efter at se deres værk på tryk, men tålmodighed er en dyd. Vi ser også helst, at du værner om det, du er god til og samtidig er ærlig omkring det, du er mindre god til. Vi kan ikke være gode til alting, men derfor kan vi sagtens have den gode idé og den spændende historie. Plot og tekst er ikke nødvendigvis ét talent, og vi vil derfor rigtig gerne hjælpe dig med at få formidlet din idé stærkest muligt, så du også kan få solgt og anmeldt dine bøger! 

Du finder priseksempler på bogudgivelser her.

7: Kan I hjælpe mig med at finde billeder? Alt, du skal vide om ophavsret 

Ja, afhængigt af, hvad du skriver om, kan vi godt hjælpe med at finde billeder til din bog.

Mange kommer med billeder, de har fundet på internettet, og tror, at de må bruge dem i deres bog. Men det må du ikke. Bare fordi et billede er tilgængeligt på internettet, kan det stadig være underlagt ophavsret. Derfor spørger vi altid: Har du rettighederne til de billeder, du vil have med i din bog? For det er faktisk vigtigt, at du har lov til at bruge billederne, ellers kan der være økonomiske konsekvenser.

Hvem kan give dig rettighederne til et billede?

Har du selv taget billedet, kan du frit bruge det, medmindre der er andre folk på billederne, som måske ikke vil have deres ansigt på forsiden af en bog. I så fald skal du have deres tilladelse. Ophavsret er lidt af en jungle, men vi hjælper dig.

Læs mere om ophavsret her.

Ophavsret gælder ikke kun billeder...

Ophavsret gælder også for faglig viden. Det er en akademisk kunst at adskille generel viden fra dét, der kræver fagligt belæg i form af en reference. Samtidig er det ulovligt at kopiere andres tekster uden at angive, hvor du har det fra. Det hedder plagiat og er strafbart. Du skal som udgangspunkt angive en reference, når du bruger viden, som ikke er din egen. Det er den akademiske proces, som gælder for faglitteratur, men den hjælper vi også med, alle vores redaktører er nemlig universitetsuddannet på kandidatniveau. 

Læs mere om reglerne for plagiat her.

8: Laver I lydbøger og e-bøger?

Ja, det kan du tro. Vi udgiver både trykte bøger (hardback og paperback), lydbøger og e-bøger. 

9: Kan jeg udgive under et pseudonym?

Ja, det kan du. Pseudonymet er ofte nyttigt, hvis du udgiver en bog om et sart emne, eller om noget, hvor du ikke ønsker, at folk skal vide, at du har skrevet det af den ene eller anden årsag. Der kan være mange private grunde. Det kan også være, at dit navn bare ikke er superfængende for en ny spændingsroman, og vi må erkende, at et spændende navn faktisk kan gøre meget. Jørgen Olsen fænger ikke lige så godt som Olga Ravn. Det må vi sande. Når det er sagt, er det vigtigste ikke dit navn, men dit indhold, din titel og dit omslag.

10: Kan I hjælpe med at lave bogomslag?

Ja, det er de færreste, der har et færdigt bogomslag klar, når de kommer til forlaget. Mange har en idé om, hvordan de gerne vil have det til at se ud, mens andre får lavet et i samarbejde med redaktøren. Det er som udgangspunkt altid en del af kontrakten.

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål?

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til os.

E-mail: forlaget@historia.dk

Tlf.: 27 14 40 65

Telefontid
Mandag: 10:00-11:30
Tirsdag-Fredag: 09:00-11:30

HISTORIA hjælper kunden gennem alle faser af bogudgivelsen – fra idé til distribution og markedsføring. Vi anvender nyeste teknologi inden for tryk og kan derfor tilbyde professionelle løsninger til overkommelige priser. HISTORIA er et anderledes forlag, fordi forfatteren medfinansierer sin udgivelse. Til gengæld tilfalder 50% af indtægterne forfatteren. 

 
Kontakt

Telefon: 27 14 40 65
Mail: forlaget@historia.dk

Adresse
Vestergade 39, 3. sal
5000 Odense C

Åbningstider
Mandag til torsdag 8:30-15:30
Fredag 8:30-14:30 

Telefontid:
Hverdage: 9:00-11:30 

Cookie- og privatlivspolitik 
Handelsbetingelser

Tilmeld vores nyhedsbrev

crosstext-align-left
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram