fbpx
Et værk eller et foto?

Hvad er forskellen på fotografiske værker og fotografiske billeder? Når vi udgiver en bog med billeder, skal man på forhånd […]

Har du brug for redaktionel sparring?

Redaktionel sparring Er du færdig med første manuskriptudkast til din bog? Eller har du brug for sparring til at komme […]

Hvordan pitcher du bedst dit værk i et følgebrev til et forlag?

Følgebrevet, du sender til et forlag sammen med dit manuskript, er et vigtigt led i at få antaget dit værk. […]

Bogen er ikke last century, den kan faktisk skabe vækst i din forretning

Positioner dig på markedet ved at udgive en bog. Bøger kan nemlig noget, andre medier ikke kan, og sender et […]

Professionel udarbejdelse af rapporter og undervisningsmateriale

Gennem flere år har vi arbejdet med undervisere, uddannelsesinstitutioner og forskere i forbindelse med udgivelsen af bl.a. undervisningsmateriale og forskningsrapporter. […]

Er du vores nye studentermedhjælper?

Har du flair for kommunikation, salg og marketing? Så er du måske kandidat til Odenses fedeste studiejob. HISTORIA er et […]

Udgiv en bog og styrk din virksomheds brand

Selvom vi lever i en digitaliseret verden, er bogen på ingen måde på vej ud. Bogen er et nærværende medie, […]

Velkommen til HISTORIA Business

Om kort tid launcher vi vores nye HISTORIA Business-univers her på historia.dk. Her har vi løsninger skræddersyet erhvervslivet og det […]

Show don’t tell: Vejen til en mere livlig fortælling

Der er adskillige måder at fortælle en historie på og mindst lige så mange måder, hvorpå man kan skabe liv […]

Hvordan sikrer jeg, at min bog bliver set?

En kort guide til hvordan du kommer igennem med dit budskab. Hvordan kan du markedsføre din bog? En vigtig del […]

Søg
Generic filters

Din professionelle partner 
- fra idé til udgivelse!

Din professionelle partner - fra idé til udgivelse

Show don’t tell: Vejen til en mere livlig fortælling

Der er adskillige måder at fortælle en historie på og mindst lige så mange måder, hvorpå man kan skabe liv i teksten. En hyppigt anvendt og anerkendt teknik til at gøre dette er show don’t tell-metoden, men hvorfor er denne teknik så brugbar?

Det er der forskellige grunde til. Naturligvis kommer det an på den enkelte historie, hvad der vil skabe mest liv i netop dét litterære univers, men show don’t tell kan anvendes universelt, uanset genre, tematik, handling, karakterer etc. Det kan det, fordi metoden, som navnet afslører, ganske enkelt handler om at vise fremfor at fortælle eller beskrive. Metoden kan både anvendes i forhold til handlingen, karakterbeskrivelser, dialog og meget mere, og netop derfor er den så anvendelig på tværs af tekster.

Et helt konkret og simpelt eksempel på at anvende show don’t tell kunne være:

Jeg kunne se, at han var vred.

¯

Han gestikulerede kraftfuldt med armene, og hans øjne var så vilde, at de kunne dræbe.

I dette eksempel ses det tydeligt, hvordan der kommer mere liv og spræl i fortællingen i omskrivningen, der inkluderer både billedsprog og en tydelig beskrivelse af en vred person.

Dog kan det være udfordrende at anvende show don’t tell-princippet, selvom det kan virke så lige til. Dette skyldes formodentlig, at man ofte slet ikke opdager, når man er mere beskrivende af, hvad fortælleren ser, eller en karakter gør, på steder, hvor det ville gøre teksten mere kraftfuld at lade det komme til udtryk på anden vis. Det er også vigtigt at nævne, at show don’t tell-princippet ikke handler om at fjerne alle beskrivelserne i teksten. Tværtimod så er det en blanding af de to måder at skrive på, der giver det bedste og mest livlige resultat. Hvordan og i hvor høj grad denne blanding skal skabes – det kommer fuldstændig an på den fortælling, det drejer sig om. Dog er én ting sikkert: Show don’t tell-teknikken har adskillige fordele.

Nogle af de nævneværdige fordele er følgende:

  • Læseren bliver mere aktiv og skal selv opfange samt mærke, hvad teksten vil fortælle.
  • Show don’t tell holder læserens fokus og interesse pga. den øgede spænding i teksten.
  • Karaktererne bliver mere levende og til at føle på, hvor læseren mærker en reel forbindelse til karakterne, der ikke er påduttet dem fra fortælleren.  
  • Teknikken giver dybere lag til historien.
  • Metoden giver også mulighed for flere forskellige fortolkninger af karakteren og handlingen.
  • Show don’t tell skaber spændende dialoger med mere slagkraft (Som det kunne ses i ovenstående eksempel).  

HISTORIA hjælper kunden gennem alle faser af bogudgivelsen – fra idé til distribution og markedsføring. Vi anvender nyeste teknologi inden for tryk og kan derfor tilbyde professionelle løsninger til overkommelige priser. HISTORIA er et anderledes forlag, fordi forfatteren medfinansierer sin udgivelse. Til gengæld tilfalder 60% af indtægterne forfatteren. 

 
Kontakt

Telefon: 27 14 40 65
Mail: forlaget@historia.dk

Adresse
Vestergade 39, 3. sal
5000 Odense C

Åbningstider
Mandag til torsdag 8:30-15:30
Fredag 8:30-14:30 

Telefontid:
Hverdage: 9:00-11:30 

Cookie- og privatlivspolitik 
Handelsbetingelser

Tilmeld vores nyhedsbrev

crosstext-align-left
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram