fbpx
Sådan skriver du en god bagsidetekst

Som forfatter lægger man mange, mange timer i at skrive en bog, uanset om der er tale om fiktion eller […]

Hvordan når din bog ud til læserne?

Som forlag er der rigtig mange aftaler mellem parter, der skal etableres. Vi er lige nu i gang med at […]

Mangler du økonomien til at udleve forfatterdrømmen?

Fonde giver gode muligheder for dig, der har interesse i at finansiere din egen udgivelse. Hvorfor betale for sin egen […]

Dét skal du være opmærksom på, når du vælger forlag

1. Det handler ikke kun om pengeEt godt match mellem forfatter og forlag handler lige så meget om kemi som […]

10 (gode) spørgsmål til redaktøren

På forlaget får vi rigtig mange gode spørgsmål, men også rigtig mange af de samme spørgsmål. Det er klart, for […]

𝗨𝗱𝗴𝗶𝘃 𝗲𝗻 𝗯𝗼𝗴 𝗼𝗴 𝘀𝘁𝘆𝗿𝗸 𝗱𝗶𝗻 𝘃𝗶𝗿𝗸𝘀𝗼𝗺𝗵𝗲𝗱𝘀 𝗯𝗿𝗮𝗻𝗱

Der er så mange gode grunde til at udgive en bog! Har du en virksomhed inden for et særligt område? […]

Vi er nået 2022 – er det i år, du endelig udgiver dit værk?

Går du med en drøm om at få udgivet de sirligt skrevne ord, som du har gemt væk i skuffen […]

Vi markerer advent med en adventskonkurrence hver søndag!

Hos HISTORIA fejrer vi julen hele december! Hver søndag i advent udlodder vi forskellige præmier til vores følgere. Hvis du […]

Så holder vi BLACK WEEK på historia.dk

I perioden fra fredag den 19. november til og med fredag den 26. november kører vi med 25% rabat på […]

Det er god stil at citere korrekt

Når du citerer kilder eller refererer til andre værker, er der ganske klare og simple regler for hvad man bør […]

Søg
Generic filters

Din professionelle partner 
- fra idé til udgivelse!

Din professionelle partner - fra idé til udgivelse

Show don’t tell: Vejen til en mere livlig fortælling

Der er adskillige måder at fortælle en historie på og mindst lige så mange måder, hvorpå man kan skabe liv i teksten. En hyppigt anvendt og anerkendt teknik til at gøre dette er show don’t tell-metoden, men hvorfor er denne teknik så brugbar?

Det er der forskellige grunde til. Naturligvis kommer det an på den enkelte historie, hvad der vil skabe mest liv i netop dét litterære univers, men show don’t tell kan anvendes universelt, uanset genre, tematik, handling, karakterer etc. Det kan det, fordi metoden, som navnet afslører, ganske enkelt handler om at vise fremfor at fortælle eller beskrive. Metoden kan både anvendes i forhold til handlingen, karakterbeskrivelser, dialog og meget mere, og netop derfor er den så anvendelig på tværs af tekster.

Et helt konkret og simpelt eksempel på at anvende show don’t tell kunne være:

Jeg kunne se, at han var vred.

¯

Han gestikulerede kraftfuldt med armene, og hans øjne var så vilde, at de kunne dræbe.

I dette eksempel ses det tydeligt, hvordan der kommer mere liv og spræl i fortællingen i omskrivningen, der inkluderer både billedsprog og en tydelig beskrivelse af en vred person.

Dog kan det være udfordrende at anvende show don’t tell-princippet, selvom det kan virke så lige til. Dette skyldes formodentlig, at man ofte slet ikke opdager, når man er mere beskrivende af, hvad fortælleren ser, eller en karakter gør, på steder, hvor det ville gøre teksten mere kraftfuld at lade det komme til udtryk på anden vis. Det er også vigtigt at nævne, at show don’t tell-princippet ikke handler om at fjerne alle beskrivelserne i teksten. Tværtimod så er det en blanding af de to måder at skrive på, der giver det bedste og mest livlige resultat. Hvordan og i hvor høj grad denne blanding skal skabes – det kommer fuldstændig an på den fortælling, det drejer sig om. Dog er én ting sikkert: Show don’t tell-teknikken har adskillige fordele.

Nogle af de nævneværdige fordele er følgende:

  • Læseren bliver mere aktiv og skal selv opfange samt mærke, hvad teksten vil fortælle.
  • Show don’t tell holder læserens fokus og interesse pga. den øgede spænding i teksten.
  • Karaktererne bliver mere levende og til at føle på, hvor læseren mærker en reel forbindelse til karakterne, der ikke er påduttet dem fra fortælleren.  
  • Teknikken giver dybere lag til historien.
  • Metoden giver også mulighed for flere forskellige fortolkninger af karakteren og handlingen.
  • Show don’t tell skaber spændende dialoger med mere slagkraft (Som det kunne ses i ovenstående eksempel).  

HISTORIA hjælper kunden gennem alle faser af bogudgivelsen – fra idé til distribution og markedsføring. Vi anvender nyeste teknologi inden for tryk og kan derfor tilbyde professionelle løsninger til overkommelige priser. HISTORIA er et anderledes forlag, fordi forfatteren medfinansierer sin udgivelse. Til gengæld tilfalder 50% af indtægterne forfatteren. 

 
Kontakt

Telefon: 27 14 40 65
Mail: forlaget@historia.dk

Adresse
Vestergade 39, 3. sal
5000 Odense C

Åbningstider
Mandag til torsdag 8:30-15:30
Fredag 8:30-14:30 

Telefontid:
Hverdage: 9:00-11:30 

Cookie- og privatlivspolitik 
Handelsbetingelser

Tilmeld vores nyhedsbrev

crosstext-align-left
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram