fbpx
Har du brug for redaktionel sparring?

Redaktionel sparring Er du færdig med første manuskriptudkast til din bog? Eller har du brug for sparring til at komme […]

Hvordan pitcher du bedst dit værk i et følgebrev til et forlag?

Følgebrevet, du sender til et forlag sammen med dit manuskript, er et vigtigt led i at få antaget dit værk. […]

Bogen er ikke last century, den kan faktisk skabe vækst i din forretning

Positioner dig på markedet ved at udgive en bog. Bøger kan nemlig noget, andre medier ikke kan, og sender et […]

Professionel udarbejdelse af rapporter og undervisningsmateriale

Gennem flere år har vi arbejdet med undervisere, uddannelsesinstitutioner og forskere i forbindelse med udgivelsen af bl.a. undervisningsmateriale og forskningsrapporter. […]

Er du vores nye studentermedhjælper?

Har du flair for kommunikation, salg og marketing? Så er du måske kandidat til Odenses fedeste studiejob. HISTORIA er et […]

Udgiv en bog og styrk din virksomheds brand

Selvom vi lever i en digitaliseret verden, er bogen på ingen måde på vej ud. Bogen er et nærværende medie, […]

Velkommen til HISTORIA Business

Om kort tid launcher vi vores nye HISTORIA Business-univers her på historia.dk. Her har vi løsninger skræddersyet erhvervslivet og det […]

Show don’t tell: Vejen til en mere livlig fortælling

Der er adskillige måder at fortælle en historie på og mindst lige så mange måder, hvorpå man kan skabe liv […]

Hvordan sikrer jeg, at min bog bliver set?

En kort guide til hvordan du kommer igennem med dit budskab. Hvordan kan du markedsføre din bog? En vigtig del […]

Hvordan kan du selv redigere dit manus?

Modsat korrekturlæsning er der ikke nogen faste regler for, hvordan en bog skal redigeres. Redigering handler ofte om at skabe […]

Søg
Generic filters

Din professionelle partner 
- fra idé til udgivelse!

Din professionelle partner - fra idé til udgivelse

Hvordan pitcher du bedst dit værk i et følgebrev til et forlag?

Følgebrevet, du sender til et forlag sammen med dit manuskript, er et vigtigt led i at få antaget dit værk. Er dit følgebrev mangelfuldt, vil din bog have svært ved at blive antaget. Der er derfor god grund til at gøre et ekstra arbejde ud af at skrive et lovende følgebrev.


Se forlagsmedarbejderen som din læser

Når en medarbejder på et forlag vurderer dit manuskript, er det en proces, der består af flere led. Ved hvert led skal dit værk vække interesse hos forlagsmedarbejderen for at komme videre til næste led – gør teksten ikke dét, har den ganske enkelt tabt spillet og får afslag. Præcis på samme måde foregår det, når din læser sidder med bogen – derfor bør du anse dét at sende dit manuskript til forlag som stort set det samme, som at din læser skal læse værket for første gang. Dermed bør du også have for øje, hvad der skal overraske din læser – det er nemlig den samme interesse, du skal skabe hos forlaget, der vurderer din tekst. Du skal simpelthen give forlaget lyst til at kende slutningen på historien, ligesom det også er tilfældet med din læser. Det gør du bedst ved at fremhæve, hvad der er at søge efter i historien, altså hvad der skal få læseren til at ville læse videre og søge efter svar.

Vær skarp omkring dit værks potentiale

Når du pitcher din historie, handler det om ikke at være beskeden, men i stedet at fremhæve de bedste elementer ved dit værk, set i så objektivt et perspektiv som muligt. Forlagene modtager adskillige manuskripter, og derfor skal du sørge for at skille dig ud fra mængden med dit værk og følgebrev. En god måde at gøre det på er ved at være skarp på præcis, hvilket potentiale netop din tekst har, og hvorfor netop det pågældende forlag er et godt match til projektet.

Du kan stille dig selv følgende spørgsmål for at stille skarpt på din bogs potentiale:

  • Hvad skal blæse læseren bagover?
  • Hvad gør denne fortælling sin egen i forhold til andre værker i samme genre?
  • Hvilke overordnede tematikker kendetegner værket?
  • Hvilke 3-5 ord beskriver bedst dette værk?
  • Hvem er den mest oplagte målgruppe og hvorfor?

Ud af disse spørgsmål er det især det om målgruppe, hvor mange falder i en form for fælde ved simpelthen ikke at afgrænse sig til en specifik målgruppe, men i stedet sige at det er ”alle interesserede”, der er målgruppen. Det er nødvendigt at udvælge en gruppe at fokusere på, når man skal vælge forside, lave markedsføring osv. af en bog, og derfor er det yderst vigtigt at have et skarpt øje for, hvem historien henvender sig mest direkte til – dermed ikke forstået eller sagt at andre uden for målgruppen ikke kan finde bogen interessant.

Derudover er det allervigtigste råd at have i hånden, når man skriver følgebrev, at det bør være kort og godt, hvor det efterlader forlaget med mulighed for at høre nærmere, fremfor at komme med lange alt for komplicerede og detaljerige beskrivelser. Husk på at følgebrevets formål er at give en kort opsummering af bogen til forlaget, som skal få dem til at antage værket – gør de det, er der rig mulighed for at udfylde hullerne, hvor detaljerne måtte skæres fra i dit pitch. Afgrænsning er nøgleordet, når det kommer til følgebreve.  

HISTORIA hjælper kunden gennem alle faser af bogudgivelsen – fra idé til distribution og markedsføring. Vi anvender nyeste teknologi inden for tryk og kan derfor tilbyde professionelle løsninger til overkommelige priser. HISTORIA er et anderledes forlag, fordi forfatteren medfinansierer sin udgivelse. Til gengæld tilfalder 60% af indtægterne forfatteren. 

 
Kontakt

Telefon: 27 14 40 65
Mail: forlaget@historia.dk

Adresse
Vestergade 39, 3. sal
5000 Odense C

Åbningstider
Mandag til torsdag 8:30-15:30
Fredag 8:30-14:30 

Telefontid:
Hverdage: 9:00-11:30 

Cookie- og privatlivspolitik 
Handelsbetingelser

Tilmeld vores nyhedsbrev

crosstext-align-left
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram