fbpx
HISTORIA solgt til Höi Publishing A/S

HISTORIA er blevet solgt til den svenske forlagskoncern Höi Publishing A/S. Det er vigtigt at understrege, at HISTORIA og vores […]

Hvor skal kommaet stå?

Fik du aldrig helt styr på kommaerne i skolen? Så har du nu chancen for at få opfrisket kommareglerne hjemme […]

HISTORIA søger studentermedhjælper til markedsføring

Ansøgningsfrist: 15. maj 2023  Stillingen er på 10-20 timer om ugen. Opstart 1. juni 2023. Arbejdssted: Vestergade 39, 3. sal, […]

Hvad er et hybridforlag egentlig? – Og hvorfor er det en fordel for dig som forfatter?

Få svar på, hvad det betyder at være et hybridforlag og et medudgiverforlag.

Store nyheder fra HISTORIA

Vi bringer store nyheder! Den 1. januar 2023 byder vi Rikki Tholstrup Jørgensen velkommen som medejer og partner i HISTORIA. […]

Har du en god historie, men svært ved at få den ned på skrift? Så er en ghostwriter måske løsningen!

Har du en god idé til en bog, men brug for en medforfatter til at få den ned på papir? […]

Bogforum 2022 i billeder

Se og læs lidt om, hvordan det er at være med til Bogforum som forlag. Billeder fra årets forfatterinterviews Se […]

Vi glæder os til at se jer på Bogforum 2022!

Se alle vores forfattere, der gæster årets Bogforum herunder. I år er vi selvfølgelig igen at finde på Bogforum i […]

Hvorfor er korrekturlæsning vigtigt?

Når du nu har brugt så meget tid på at skrive din roman, kan du lige så godt sørge for, […]

Sådan skriver du en god bagsidetekst

Som forfatter lægger man mange, mange timer i at skrive en bog, uanset om der er tale om fiktion eller […]

Din professionelle partner 
- fra idé til udgivelse!

Din professionelle partner - fra idé til udgivelse

Sådan skriver du en god bagsidetekst

Som forfatter lægger man mange, mange timer i at skrive en bog, uanset om der er tale om fiktion eller faglitteratur.

Når bogen er færdigskrevet, ser vi tit, at bagsideteksten ikke får lige så meget kærlighed som bogens indhold. Men markedsføringen af bogen er faktisk drevet af bagsideteksten. Det er denne tekst, som er det første indtryk, læsere får af bogen, når de tager den ned fra hylden – udover forsiden, selvfølgelig. Men den har vi dygtige grafikere, som kan hjælpe dig med!

Dit forlag kan godt udarbejde en bagsidetekst til bogen, men det er slet ikke nødvendigt, for det er ligetil at skrive en bagsidetekst, når du forstår dens funktion!

1. Bagsideteksten er ikke en genfortælling!

Bagsideteksten er ikke blot en genfortælling af din bog, tænk i stedet på den som en form for "teaser" for din fortælling. Den må ikke afsløre for meget, men skal gengive de spændingspunkter, der vækker læserens "appetit" og giver dem lyst til at købe den med hjem for at læse videre.

Det er helt afgørende, at bagsideteksten vækker læserens nysgerrighed. Spændingen driver værket!

2. Introducer plot, karakterer, objekt og konflikt

Helt konkret skal en bagsidetekst orientere læseren i bogens indhold. Hvis den er for generel og overfladisk, bliver den intetsigende, og læserens nysgerrighed vækkes ikke. Det skal den selvfølgelig! Derfor skal du her introducere bogens plot i korte, præcise træk. Plottet inkluderer udgangspunktet for hovedpersonens rejse gennem bogen og eventuelle udfordringer, de måtte møde. Denne beskrivelse henvender sig måske mere til skønlitteratur end faglitteratur, men princippet er det samme. Du skal selvfølgelig ikke røbe for meget af plottet, kun lige nok til at vække læserens opmærksomhed.

Det kan være svært at se sin bog udefra og sætte sig i læsers sted, når man selv har skrevet den og er dybt forankret i historien. I det tilfælde kan du prøve at teste bagsideteksten af på nogen, der ikke kender bogen, og se om de synes, den lyder spændende. Vær her opmærksom på din målgruppe, da tante Olga på 72 måske ikke lige synes, at en fantasy-roman om en ung pige, der skal på et hekseakademi, nødvendigvis lyder spændende.

Stil læseren spørgsmål, som de ikke får svaret på, medmindre de læser bogen

Spørgsmålene behøver ikke at blive stillet i bogstavelig forstand, men i din bagsidetekst kan du skabe nysgerrighed og få læseren til at spørge sig selv, "men hvordan når hun så at besejre heksen" eller "hvem er det, der har dræbt ham?". Fremstil de udfordringer, der gør objektet svært at opnå. Det er en helt klassiske aktantmodel, der er på spil her, og det er simpelthen fordi, den er god til at etablere overblik og retning for historien.

3. Vælg dine detaljer med omhu

En bagsidetekst behøver ikke at gengive placeringer, datoer, årstal eller lignende, medmindre de er helt centrale for at forstå bogens indhold. Er vi i år 1842 eller 3014 er det nok meget godt at etablere en tidsfornemmelse, men hvis det ikke gør den store forskel for bogens plot, så kan det udelades. Som regel er "less is more"-filosofien god at have in mente, når man skriver en bagsidetekst.

Fat dig i korthed, men vær præcis

Nogen skriver som regnen falder under et skybrud, andre er bedst til de helt korte, præcise formuleringer, som ikke kræver meget plads. Men det handler ikke om, hvilken type, du er, det handler om, at du er bevidst om, hvad formålet med bagsideteksten er, og hvor meget læseren rent faktisk kan overskue, når de står med bogen i hånden. Det er bagsidetekstens job at overbevise dem om, at bogen er alle pengene værd!

4. Brug uddrag fra bogen strategisk

Et helt kort uddrag fra bogen kan ofte være den bedste appetitvækker for en læser. Her har du mulighed for at prale med dine smukke formuleringer eller give dem en smagsprøve på et spændingspunkt, der kræver forløsning. Et godt uddrag giver læseren lyst til at læse videre og afslører ikke for meget. Her vil du ikke have en tekst, der afvikler en situation, men en konfliktoptrapning, hvor der er noget på spil.

5. Har du en spændende profil som forfatter?

Hvis du har udgivet noget tidligere, har specialviden inden for et emne, der relaterer sig til bogens indhold, eller du er kendt fra andre sammenhænge, som læseren måske vil finde interessant, så kan det ikke skade med en lille forfattertekst om dig og din baggrund for at skrive bogen. Den skal være ultrakort og vil ofte placeres på bogens flap, hvis der ikke er plads på bagsiden.

Udtalelser og anmeldelser

Har du fået en fin udtalelse eller anmeldelse af bogen? Så er det altså allerede på bogens omslag, at du skal skilte med det!

Har du spørgsmål?

Læs vores svar på alle de gode spørgsmål, vi ofte bliver stillet lige her.

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til os.

E-mail: forlaget@historia.dk

Tlf.: 27 14 40 65

Telefontid
Mandag: 10:00-11:30
Tirsdag-Fredag: 09:00-11:30
Helligdage: Lukket

HISTORIA hjælper kunden gennem alle faser af bogudgivelsen – fra idé til distribution og markedsføring. Vi anvender den nyeste teknologi inden for tryk og kan derfor tilbyde professionelle løsninger til overkommelige priser. HISTORIA er et anderledes forlag, fordi forfatteren medfinansierer sin udgivelse. Til gengæld tilfalder op til 50 % af indtægterne forfatteren. 

 
Kontakt

Mail: forlaget@historia.dk

Adresse
HISTORIA GROUP ApS
Vestergade 39, 3.sal
5000 Odense C

CVR. 43710540

Cookie- og privatlivspolitik 
Handelsbetingelser

Tilmeld vores nyhedsbrev
Please wait...

Tak for din tilmelding

crosstext-align-left
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram