fbpx
Hvorfor er korrekturlæsning vigtigt?

Når du nu har brugt så meget tid på at skrive din roman, kan du lige så godt sørge for, […]

Sådan skriver du en god bagsidetekst

Som forfatter lægger man mange, mange timer i at skrive en bog, uanset om der er tale om fiktion eller […]

Hvordan når din bog ud til læserne?

Som forlag er der rigtig mange aftaler mellem parter, der skal etableres. Vi er lige nu i gang med at […]

Mangler du økonomien til at udleve forfatterdrømmen?

Fonde giver gode muligheder for dig, der har interesse i at finansiere din egen udgivelse. Hvorfor betale for sin egen […]

Dét skal du være opmærksom på, når du vælger forlag

1. Det handler ikke kun om pengeEt godt match mellem forfatter og forlag handler lige så meget om kemi som […]

10 (gode) spørgsmål til redaktøren

På forlaget får vi rigtig mange gode spørgsmål, men også rigtig mange af de samme spørgsmål. Det er klart, for […]

𝗨𝗱𝗴𝗶𝘃 𝗲𝗻 𝗯𝗼𝗴 𝗼𝗴 𝘀𝘁𝘆𝗿𝗸 𝗱𝗶𝗻 𝘃𝗶𝗿𝗸𝘀𝗼𝗺𝗵𝗲𝗱𝘀 𝗯𝗿𝗮𝗻𝗱

Der er så mange gode grunde til at udgive en bog! Har du en virksomhed inden for et særligt område? […]

Vi er nået 2022 – er det i år, du endelig udgiver dit værk?

Går du med en drøm om at få udgivet de sirligt skrevne ord, som du har gemt væk i skuffen […]

Vi markerer advent med en adventskonkurrence hver søndag!

Hos HISTORIA fejrer vi julen hele december! Hver søndag i advent udlodder vi forskellige præmier til vores følgere. Hvis du […]

Så holder vi BLACK WEEK på historia.dk

I perioden fra fredag den 19. november til og med fredag den 26. november kører vi med 25% rabat på […]

Søg
Generic filters

Din professionelle partner 
- fra idé til udgivelse!

Din professionelle partner - fra idé til udgivelse

Dét skal du være opmærksom på, når du vælger forlag

HISTORIA, Vestergade 39, 3. sal, 5000 Odense C

1. Det handler ikke kun om penge
Et godt match mellem forfatter og forlag handler lige så meget om kemi som økonomi. Hvis du føler dig tryg ved forlaget og de mennesker, du skal samarbejde med om din bog, så er der en større chance for, at du ender med et godt produkt.

2. Forventningsafstemning
Det er vigtigt, at du er konkret og fortæller forlaget om alle de forventninger, du har til udgivelsesprocessen. Det er ikke sikkert, at forlaget kan opfylde dem alle, men de kan i hvert fald give dig en realistisk idé om, hvordan udgivelsesprocessen kommer til at forløbe.

Sørg for at få et møde på plads med din redaktør, inden udgivelsesprocessen går i gang, for det er her, kemien virkelig skal spille, og det er ikke en god oplevelse for hverken redaktør eller forfatter, hvis ikke visionen for bogen er klar for begge parter. Bemærk, at redaktøren altid vil dig og din bog det bedste, og kritik skal derfor opfattes konstruktivt fremfor negativt. Læs redaktørens gode råd til et godt samarbejde her.

"Det er dit ansvar at holde styr på, hvad du har aftalt med forlaget."

3. Husk at få bekræftet dine aftaler, og vær hands-on med dit projekt
Det er dit ansvar at holde styr på, hvad du har aftalt med forlaget, og det er nemmest med en skriftlig bekræftelse, f.eks. via e-mail, hvor begge parter angiver, at de er indforståede med aftalen. Husk på, at forlaget har travlt, derfor forventer de også, at du er hands-on med dit projekt og giver udtryk for, hvis der er noget, du er i tvivl om eller utilfreds med.

4. Vær opmærksom på procenterne af salget
Der er forskel på, hvor meget du som forfatter tjener på bogen, afhængigt af hvilket forlag du vælger. Hos HISTORIA deler vi indtægterne 50/50 med forfatteren, og det er en større andel, end de fleste andre forlag tilbyder. Til gengæld skal du selv finansiere udgivelsen. Se vores prisanslag her.

5. Markedsføringsindsatsen varierer efter aftale
Markedsføring af din udgivelse skal fremgå af kontrakten. Som forlag oplever vi til tider, at en forfatter tror, at det er vores opgave at markedsføre bogen i alle relevante sammenhænge efter udgivelsen, men det er ikke tilfældet. Som standard tilbyder HISTORIA f.eks. at lave et opslag på sociale medier, hvor vi promoverer bogen, samt at sende en pressemeddelelse ud. Vi har også din bog med på BogForum.

"Udgivelsesprocessen er en kreativ proces, derfor kan prisen ændre sig undervejs."

6. Prisen bør betragtes som et overslag
Når du udarbejder kontrakten i samarbejde med forlaget, betyder det ikke nødvendigvis, at den er endegyldig. Det skyldes, at udgivelsesprocessen også er en kreativ proces, hvor du i samarbejde med din redaktør måske finder ud af, at et kapitel skal omskrives, eller at der ligger mere arbejde i bogen end oprindeligt antaget. Det kræver selvfølgelig flere timers arbejde, og bogen kan som resultat blive længere eller kortere, og således kan prisen ændre sig undervejs.

7. Hvem er det, der arbejder hos forlaget?
Når du vælger forlag, bør du også orientere dig om, hvem det er, du kommer til at arbejde sammen med. Det kan der være stor forskel på. Hos HISTORIA har vi kun redaktører ansat, der er uddannet på kandidatniveau inden for sprog, litteratur, journalistik, kommunikation eller historie. Samtidig tester vi alle vores redaktører i grammatik og korrektur inden ansættelse for at kvalitetssikre niveauet. Det betyder, at du altid kan stole på, at din tekst bliver gennemarbejdet korrekt.

"Hos HISTORIA beholder du alle dine rettigheder til dit værk, til gengæld skal du selv finansiere udgivelsen."

8. Hvad er det for et forlag, og hvordan behandler de dine rettigheder?
Vær opmærksom på, hvilket forlag du går ind til. Det traditionelle forlag, f.eks. Gyldendal, tilbyder at udgive din bog, hvis de ser markedspotentiale, men de kan også ende med at fratage mange af dine rettigheder som forfatter på kontraktligt grundlag. Hos HISTORIA beholder du alle rettighederne til dit værk, så du f.eks. har mulighed for at genoptrykke din bog andetsteds, skulle du ønske det. Til gengæld skal du ikke selv finansiere din udgivelse hos Gyldendal, det skal du hos HISTORIA. Hos HISTORIA er du noget nær garanteret at blive udgivet, det er du ikke hos Gyldendal, og sådan er der mange fordele og ulemper ved forlag. Du skal opveje, hvad der er vigtigst for dig.

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til os.

E-mail: forlaget@historia.dk

Tlf.: 27 14 40 65

Telefontid
Mandag: 10:00-11:30
Tirsdag-Fredag: 09:00-11:30

HISTORIA hjælper kunden gennem alle faser af bogudgivelsen – fra idé til distribution og markedsføring. Vi anvender nyeste teknologi inden for tryk og kan derfor tilbyde professionelle løsninger til overkommelige priser. HISTORIA er et anderledes forlag, fordi forfatteren medfinansierer sin udgivelse. Til gengæld tilfalder 50% af indtægterne forfatteren. 

 
Kontakt

Telefon: 27 14 40 65
Mail: forlaget@historia.dk

Adresse
Vestergade 39, 3. sal
5000 Odense C

Åbningstider
Mandag til torsdag 8:30-15:30
Fredag 8:30-14:30 

Telefontid:
Hverdage: 9:00-11:30 

Cookie- og privatlivspolitik 
Handelsbetingelser

Tilmeld vores nyhedsbrev
Please wait...

Tak for din tilmelding

crosstext-align-left
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram