Din professionelle partner - fra idé til udgivelse!
Din professionelle partner - fra idé til udgivelse
Hvordan sikrer jeg, at min bog bliver set?
En kort guide til hvordan du kommer igennem med dit budskab.
Hvordan kan du markedsføre din bog?
En vigtig del af at gøre din bog synlig, så den bliver omtalt og læst, bunder i markedsføring. Selvom forlaget hjælper med at få kontakt og skabe opmærksomhed omkring bogen ved dens udgivelse, er det en god idé at gøre dig tanker om, hvordan du selv vil markedsføre bogen.
Der er mange forskellige måder at markedsføre sin bog på, alt efter hvilken målgruppe og hvilken platform man ønsker at nå ud til. Derfor kan det være en stor hjælp at nedskrive en markedsføringsstrategi, der skaber overblik over alle de vigtige detaljer i ens markedsføring, såsom hvilke medier og hvilke deadlines, man fokuserer på og arbejder hen imod.
Vælg medier med omhu
Ikke alle medier beskæftiger sig med lige præcis de emner og tematikker, som din bog handler om. Derfor bør du lave en dybdegående research af, hvilke områder hvert enkelt medie fokuserer på, så du finder frem til dem, der både er interesserede i og er kvalificerede til at omtale netop din bog. Derudover bør du hele tiden have din målgruppe for øje i udvælgelsesprocessen – Hvilke medier benytter de sig af? Er det trykte medier, tv/radio eller online medier?
Når du skal finde og udvælge, hvilke medier du vil henvende dig til, bør du overveje følgende:
Hvilken type? Er det et dagblad, en avis, et tv-program, et radioprogram, en bogblogger eller en blanding af flere forskellige medietyper, der vil kunne nå ud til din målgruppe? (Svaret vil næsten altid være en blanding af forskellige medietyper)
Har landsdelen en betydning? Nogle bøger vil måske i højere grad henvende sig til medier i en bestemt landsdel, f.eks. som følge af forfatterens bopæl, konkrete steder nævnt i bogen eller tematikker, der især gør sig gældende inden for særlige miljøer.
Hvilken rolle spiller du selv? Dine egne sociale platforme er også et vigtigt medie til at nå ud til din målgruppe. Faktisk er dette også det eneste medie, hvor du selv kan komme i direkte kontakt med potentielle læsere. Derfor kan det i høj grad betale sig at investere tid i at opbygge gode, solide sociale platforme, hvor du interagerer med din målgruppe.
Kunne bogen interessere nogle bestemte bogbloggere? De seneste år er bogbloggernes litteraturformidling blevet en endnu større del af markedsføringen af nye bøger. De er læsere, som frivilligt anmelder den litteratur, de stifter bekendtskab med, og derfor er de en vigtig del af litteraturformidling, ligesom professionelle boganmeldere hos mediehuse. Bogbloggerne er nemlig almindelige forbrugere, som er i kontakt med andre inden for din målgruppe via. deres sociale platforme, hvor de anmelder bøger og generelt deler deres læseglæde med andre. Dermed er det en god idé at undersøge, om din bog kunne interessere nogle af disse litteraturformidlere.
HISTORIA hjælper kunden gennem alle faser af bogudgivelsen – fra idé til distribution og markedsføring. Vi anvender den nyeste teknologi inden for tryk og kan derfor tilbyde professionelle løsninger til overkommelige priser. HISTORIA er et anderledes forlag, fordi forfatteren medfinansierer sin udgivelse. Til gengæld tilfalder op til 50 % af indtægterne forfatteren.