Jonas Thranov: Eksemplets visdom (2013)
I det pædagogiske univers, det være sig i dag- og døgninstitutioner, skoler, læreanstalter, i familierne og på arbejdspladsen, kort sagt alle steder, hvor mennesker mødes, opstår der interaktion. Det vil sige en stimulering og impuls, der via handlingen gensidigt påvirker mennesker i den ene eller anden retning. Vi er derfor alle altid eksempler for hinanden, gode som dårlige.
Der er mange forskellige veldokumenterede teorier for pædagogisk arbejde, alle mere eller mindre med samme hensigt - at vise vejen til at kunne mestre eget liv.
Det er her, at Eksemplets visdom som pædagogisk begreb har sin egen essentielle betydning for alt pædagogisk arbejde. For bagved pædagogikkens forståelse af menneskets adfærd og de opdragelsesteknikker, der udmøntes i teorier, ligger det forhold, at vi mennesker spejler os i hinanden for at kunne forstå hinanden
Jonas Thranov:
Eksemplets visdom
- En pædagogisk model
115 sider, paperback
Se mere på www.eksempletsvisdom.dk